El cas B amb el qual duc a terme la meva intervenció, és un cas en el que ja s'està treballant (l'exploració es va fer a principi de curs). El seu motiu de consulta va venir derivat per l'escola, la que valora que B presenta dificultats de lectoescriptura, comenten als pares que sospiten d'una probable dislèxia. Al novembre del 2010 van realitzar una valoració oftalmològica i van diagnosticar hipermetropia, 5 dioptríes a cada ull. B tot i portar ulleres des d'alesores, segueix presentant dificultats en la lectoescriptura.
En el moment de l'exploració psicopedagògica de B la nena realitza primer de primària, te 7 anys i 2 mesos.
Durant l'exploració s'han dut a terme les següents proves:
- Proves projectives (HTTP - casa - arbre - persona)
- Test de la família
- TALEC/TALE
- Valoració visusal (prova optomètrica)
- Test Figura de Rey
- Test de Bender
- WISC-R
Exploració i intervenció psicopedagògica amb alumnes amb dificultats d’aprenentatge i necessitats educatives especials.
dimecres, 2 de maig del 2012
dimecres, 25 d’abril del 2012
Presentació cas A
Durant el mes de març la familia de A acut a la consulta derivats per la directora del centre, on l'alumne ja fa classes de reforç escolar. La mare, refereix que presenta moltes dificultats a nivell d'aprenentatge i a l'hora presenta molts problemes de conducta.
Es comenta que no sap lleguir, li costa molt retenir la informació, lletres, nombres, colors... El rendiment davant de qualsevol tasca és molt variable. La mare aporta informes en què es va detectar en A hipoacusia neurosensorial a l'orella esquerra, tot i que els informes es contradiuen. La mare comenta que als 2 anys i mig van donar d'alta a A per què les dificultats auditives havien desaparescut. Actualment, estem pendents de valoració auditiva, visual i neurològica per tal de descartar qualsevol tipus de dificultats de base fisiológica.
S'ha dut a terme l'anamnesi amb la família i posteriorment es durà a terme l'exploració psicopedagògica de A.
Es comenta que no sap lleguir, li costa molt retenir la informació, lletres, nombres, colors... El rendiment davant de qualsevol tasca és molt variable. La mare aporta informes en què es va detectar en A hipoacusia neurosensorial a l'orella esquerra, tot i que els informes es contradiuen. La mare comenta que als 2 anys i mig van donar d'alta a A per què les dificultats auditives havien desaparescut. Actualment, estem pendents de valoració auditiva, visual i neurològica per tal de descartar qualsevol tipus de dificultats de base fisiológica.
S'ha dut a terme l'anamnesi amb la família i posteriorment es durà a terme l'exploració psicopedagògica de A.
dilluns, 23 d’abril del 2012
Proposta d'actuació
Els objectius proposats en les meves pràctiques intenten englobar
els diferents aspectes a treballar en aquest àmbit, amb la intenció de conèixer
i aprofundir en les tasques del psicopedagog (observar, analitzar, identificar,
intervenir...)
Acompanyament de la psicopedagoga a l'hora de realitzar
la intervenció, assessorament, seguiment dels alumnes. A més de realitzar una observació directa dels alumnes.
Proposar models d'orientació i intervenció acadèmica i
personal, a més d'assessorament a les famílies, aplicant els coneixements
adquirits.
Utilitzar tècniques i instruments adequats. I fer un anàlisi i interpretació de les observacions i intervencions realitzades. Lligat a una identificació de la problemàtica a la que va lligada la demanda.
Fer la selecció i utilització de tècniques i instruments
d’intervenció.
Anàlisi informació
Una vegada recollida tota la informació necessària per acabar de conèixer el centre, vaig poder veure que durant el mes de maig es van rebre diverses demandes noves per dur a terme una exploració psicopedagógica.
La meva intervenció i observació es centra en un d'aquests alumnes, per l'aprovació dels pares de treballar amb ells demanera conjunta.
Donat aquest cas, hem decidic que m'incorpori a treballar amb alumnes que ja tenen la intervenció iniciada, però que els pares no posen cap impdiment per treballar i aprendre amb ells.
He pogut veure la infinitat de casos amb els que es treballen, i la llista és molt llarga: dislèxia, TDAH, trantorns de lectoescriptura, terapia familiar...
Els quals requereixen molt recursos, coneixements, tècniques... per treballar de manera òptima i tenir bons resultats.
La meva intervenció i observació es centra en un d'aquests alumnes, per l'aprovació dels pares de treballar amb ells demanera conjunta.
Donat aquest cas, hem decidic que m'incorpori a treballar amb alumnes que ja tenen la intervenció iniciada, però que els pares no posen cap impdiment per treballar i aprendre amb ells.
He pogut veure la infinitat de casos amb els que es treballen, i la llista és molt llarga: dislèxia, TDAH, trantorns de lectoescriptura, terapia familiar...
Els quals requereixen molt recursos, coneixements, tècniques... per treballar de manera òptima i tenir bons resultats.
dissabte, 14 d’abril del 2012
Coneixement dels casos i recollida d'informació
Durant la primera fase he dut a terme la recollida d'informació necessària per conèixer la nova tutora del centre i els casos amb els que treballa. A més de les noves demandes que inicien en el mes de març o abril la seva exploració i intervenció.
He pogut tenir una visió general de la tasca que la meva tutora duu a terme, a més de decidir quin seria el meu horari durant les pràctiques, les meves tasques...
En aquest pràcticum II la meva tutora
externa serà la Vanesa Ejarque, és llicenciada en Psicologia, Diplomada en
Logopèdia i amb un Màster en Psicologia clínica i Psicoteràpia.
Les seves tasques principals són:
- Avaluació i Diagnòstic
- Reeducacions
Logopèdiques. ( dislàlia, retard de llenguatge, trastorn específic de
llenguatge, trastorns d'aprenentatge...)
- Psicoteràpia
infantil i adolescent, orientació integradora.(TDAH, depressió infantil, límits
i normes...)
- Orientació
familiar
- Contacte
amb les escoles i altres professionals.
El contacte tingut amb la tutora
l’he realitzat a través de reunions i entrevistes, on ella m’ha donat a conèixer la seva
tasca dins del centre i hem pogut parlar de la meva funció en el moment de
realitzar les pràctiques. M’ha donat a conèixer la realitat de la demanda
educativa de cada any, i hem em especificat en quins casos centraré la meva tasca.
dijous, 12 d’abril del 2012
Dedicació horària
Bon dia,
la meva dedicació horària durant les pràctiques es distribuirà en 6 hores setmanals, repartides durant els mesos de març, abril, i maig. Alguna de les setmanes tindrà més hores d'intervenció i dedicació, en funció del seguiment dels casos treballats.
Les fases 1 i 2 les he dut a terme entre el 1 i 9 de març.
La fase 3 l'he realitzat del 12 al 23 de març.
Les fases 4 i 5 les deré a terme entre el 26 de març i l'1 de juny.
En els propers dies aniré informant sobre el treball que he realitzat fins ara i els subjectes amb els que duc a terme la meva intervenció.
Salutacions
la meva dedicació horària durant les pràctiques es distribuirà en 6 hores setmanals, repartides durant els mesos de març, abril, i maig. Alguna de les setmanes tindrà més hores d'intervenció i dedicació, en funció del seguiment dels casos treballats.
Les fases 1 i 2 les he dut a terme entre el 1 i 9 de març.
La fase 3 l'he realitzat del 12 al 23 de març.
Les fases 4 i 5 les deré a terme entre el 26 de març i l'1 de juny.
En els propers dies aniré informant sobre el treball que he realitzat fins ara i els subjectes amb els que duc a terme la meva intervenció.
Salutacions
dissabte, 31 de març del 2012
Fases de treball
FASE 1: Coneixement del casos i recollida
d’informació.
DATA: Març
HORES:
5 hores
|
Objectius:
-
Conèixer la nova tutora de pràctiques.
-
Familiaritzar-me amb els casos amb els que
treballa.
-
Assenyalar els trets característics.
-
Conèixer les noves demandes.
Destinataris/àries:
-
Directora del centre.
-
Tutora del centre.
-
Alumnes de la psicopedagoga.
-
Docents del centre.
-
Alumna en pràctiques.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1.
Recopilació d’informació i documents del centre.
2.
Entrevistes amb la directora i tutora externa del centre.
3.
Coneixement d’alumnes i casos actuals.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
1. Recerca
documental.
2.
Entrevistes i reunions.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Quantitat d’informació recollida.
2.
Col·laboració per part de l’equip del centre.
|
FASE 2: Anàlisi de
la informació recollida.
DATA: Març HORES:
5 hores
|
Objectius:
-
Analitzar la informació recollida.
-
Definir la demanda a partir de les dades
obtingudes.
Destinataris/àries:
-
Tutora del centre.
-
Alumna en pràctiques.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1. Buidatge
de les dades obtingudes.
2. Anàlisi
de les dades.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
1.
Observació directa.
2.
Anotacions personals.
3.
Entrevistes i reunions.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Resultats obtinguts.
|
FASE 3: Dissenyar
la proposta d’actuació.
DATA: Març i
abril HORES:
15 hores
|
Objectius:
-
Definir els objectius de la intervenció i
les fases de treball.
-
Consensuar el pla de treball amb la tutora
del centre.
Destinataris/àries:
-
Tutora del centre de pràctiques.
-
Alumna en pràctiques.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1. Definir
la intervenció i els objectius que es duran a terme.
2. Formular
les fases del pla de treball.
3.
Temporalitzar la intervenció.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
1.
Entrevista amb la tutora del centre.
2. Anàlisi
del pla d’actuació de la psicopedagoga.
3.
Observació de sessions de treball.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Validació del pla de treball personal.
2.
Informació recollida.
3.
Viabilitat d’aplicació del pla de treball.
|
FASE 4:
Intervenció, seguiment del pla i proposta de millora.
DATA: Abril, maig i
juny HORES:
40 hores
|
Objectius:
-
Portar a terme el pla de treball.
-
Observació i intervenció en les sessions
amb la psicopedagoga.
-
Dissenyar una proposta de millora.
Destinataris/àries:
-
Tutora del centre.
-
Alumnes del centre.
-
Alumna en pràctiques.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1. Dur a
terme el pla de treball.
2. Assistir
a diferents sessions.
3. Fer un
seguiment dels casos on s’intervindrà.
4. Observar
i participar.
5. Recollir
informació.
6.
Dissenyar una proposta de millora en un dels assessoraments.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
1.
Entrevistes.
2.
Observació directa.
3.
Qüestionaris.
4. Tests.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Compliment dels objectius proposats.
2.
Implicació dels diferents agents que intervenen.
3.
Acceptació de la proposta.
|
FASE 5: Anàlisi i
interpretació de la intervenció.
DATA: Maig i
juny HORES:
10 hores
|
Objectius:
-
Analitzar el procés d’intervenció.
-
Avaluar la intervenció duta a terme.
-
Modificar les actuacions si es considera
necessari.
Destinataris/àries:
-
Tutora del centre.
-
Alumna en pràctiques.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
1. Anàlisi
de la intervenció.
2.
Avaluació de tot el procés.
3.
Recollida d’informació.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
1.
Observació directa.
2. Informes
de valoració.
3.
Entrevista amb la tutora del centre.
4.
Qüestionaris de valoració.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Implicació obtinguda.
2.
Resultats de la intervenció.
3. Nivell
d’assoliment dels objectius proposats.
4. Valoració
de la tutora del centre.
|
Subscriure's a:
Missatges (Atom)