dijous, 10 de maig del 2012

ITPA Cas A

Durant l'exploració d'A també s'ha realitzat la passació de l'ITPA. La finalitat d'aquesta prova és detectar àrees de dificultat en els processos de comunicació.

Les dades reflecyeixen que A en els subtests valorats ha obtingut puntuacions que es troben dins del rang de la seva edat. Tot i així, sembla que la seva capacitat lingúística es veu reduïda en aspectes relacionats amb l'acès al lèxic.
Els resultats denotes que no presenta grans dificultats per obtenir el significat a partir de la informació presentada oralment. Tot i que, presenta una millor capacitat per fer-ho quan té present un referent visual.

LOa capacitat per establir relacions de símbols lingüístics a partir d'analogies verbals és correcta, tit i que aquesta capacitat sembla millorar una mica quan la relació de significat s'estableix entre símbols visuals.

dimarts, 8 de maig del 2012

TALEC. Cas A

TALEC. Test d'anàlisi de Lectura i Escriptura en Català.

Aquesta prova valora la lectura i escriptura, avaluant a fons les seves característiques. Les puntuacions obtingudes en els subtest que A ha realitzat, són els següents:

                                                    Percentil                Temps
Lectura de lletres                             10                         50
Lectura de síl·labes                          10                         100
Lectura de paraules                         10                          30
Text nivell I                                      10                         10
Comprensió lectora                                No valorable
Escriptura                                       Ort. Natural            10
                                                      Ort. Arbitrària         10
Escriptura còpia                              10                           10

A presenta un nivell de lectoescriptura inferior al que li pertoca per edat en totes les àrees. Ni identifica grafies, aspecte que li dificulta la lectura (evidentment). En realitat, diriem que es troba en una fase de correspondència fonema-grafema ja que fins i tot presenta dificultats per tal de desenvolupar la lectura a nivell sil·làbic i per tant es veu alterada la lectura mecànica i la comprensió lectora.
Per altra banda, hem observat que a la còpia, el que A fa és copiar la forma de lletres sent incapaç de desxifrar la globalitat de la paraula. Tot i així, hem de subratllar que l'escriptura al dictat millora, tot i que presenta dificultats, sobretot respecte a la unió i la separació de les paraules i errades relacionades amb l'ortografía arbitrària.

dissabte, 5 de maig del 2012

Conclusions Cas B

La B s'esforça per realitzar les tasques que se li demanen. A partir de les proves realitzades, es pot pensar que és una nena força insegura.

Presenta un rendiment baix a la lectura, la precissió, la velocitat i la comprensió de la lectura avaluades mitjançant proves normalitzades, administrades individualment. Situa a B per sota del nivell espert en funció de l'edat cronològica, del quocient d'intel·ligència i de l'escolaritat propia de l'edat.

L'alteració de la lectura interfereix en el seu rendiment acadèmic i en certes activitats de la vida quotidianes que requereixen habilitats de lectura.

B presenta dificultats tant en la ruta fonològica com en la ruta lèxica, aspecte que li suposa dificultats per escriure dictats i en l'escriptura espontània. Li costa retenir el referent auditiu per traspassar la inormació al paper.
La lectura oral es caracteritza per distorssions, substitucions i sobretot omissions i inversions; tant la lectura oral com la lectura interna es caracteritzen per la lentitud i errades a la comprensió.

A més, apareixen dificultats perceptives tant en la lectura com en l'escriptura p-d-q-b, algunes omissions que ja no són pròpies de la seva edat. Presenta dificultats d'elaboració visoespacial.

En conclusió es pot parlar que B pesenta dificultats relacionades amb un diagnòstic de Dislexia, però tenint en compte les dificultats visuals de la nena, creiem que també han influit en el desenvolupament dels seus aprenentatge.

Les recomanacions a seguir són:
- Atenció psicopedagògica per superar les seves dificultats i valorar els canvis que es van produint a nivell d'aprenentatge, com a nivell personal.
- Valoració optomètrica, per determinar que no existeixen altres dificultats afegides a nivell visual.

Figura de Rey. Cas A

L'objectiu d'aquesta prova és intentar conèixer l'activitat perceptiva del sujecte, a partir de copiar un dibuix geomètric complex. A continuació, se li demana la reproducció de la figura copiada sense visualitzar el model. Aquest segon dibuix ens informa del grau de fidelitat de la seva memòria visual.
Aquest test avalua també la capacitat d'atenció i concentració del subjecte.

                                   Tipus de construcció          Exactitud i riquesa          Valoració
Còpia model                           10                                        20                         Baix
Reproducció memòria              25                                        20                         Baix

En A realitza un grafisme poc o gens estructurat, en què no seria possible identificar el model, tot i que apareixen certs detalls identificables, almenys en la seva intenció.

En A sembla tenir dificultats en relació a la percepció, sincretisme i anàlisi viso-espacial.




divendres, 4 de maig del 2012

Conclusions WISC-IV cas A

Efectuat el Diagnòstic Clínic complet, podem indicar que l'estudi de les capacitats cognitiu intel·lectuals, valorades com a quocient intel·lectual segons les escales de Weschler, situen a l'A en un nivell mig respecte els nens de la seva edat (QI 108)

Els quocients parcials CV 87, RP 124, MT 122, i VP 99 es troben en un nivell normal baix, superior i mig respectivament.

Existeix variabilitat entre els resultats dels quatre índex de l'Escala, indicant que la capacitat general que avaluen aquests índex no es poden resumir com uns valors unitaris, i la interpretació dels mateixos no presenta fiabilitat.

Les diferències entre els tests que comprenen els índex de Comprensió verbal i velocitat de Processament no són grans i suggereix que els resultats obtinguts per A a cada un d'aquests índex no són unitaris i per tant ho hem d'interpretar qualitativament. S'observa una diferència significativa en l'índex de memòria de Treball i raonament Perceptiu, aspectes que sembla on A té una habilitat més brillant.

Escala d'Intel·ligència de Weschler per nens. WISC-IV. Cas A

Durant la segona setmana s'ha dut a terme la passació del WISC, aquesta escala avalua el desenvolupament cognitiu. Ens ofereix un QI total i quatre índex percials: Comprensió Verbal, Raonament Perceptiu, Memòria se Treball i Velocitat de Processament. A més, ens permet obtenir una mesura qualitativa.

A l'hora de passar el test al nen, hem hagut de realitzar-lo en dues sessions ja que és un test que requereix molt d'esforç per part del nen i es cansa.

La Vanessa m'ha ensenyat a fer la interpretació del test i de manera conjunta hem realitzat aquesta tasca.

Els resultats són:
- Comprensió Verbal: QI 87, Nivell d'Intel·ligència Normal Baix.
- Raonament Perceptiu: QI 124, Nivell d'Intel·ligència Superior.
- Memòria de Treball: QI 122, Nivell d'Intel·ligència Superior.
- Velocitat de Processament: QI 99, Nivell d'Intel·ligència Mig.

QI Total 108
Nivell d'Intel·ligència Mig

dijous, 3 de maig del 2012

Resultats proves projectives d'en A

Un cop realitzades les proves projectives, la Vanessa em va explicar com es feia la seva interpretació i quines dades podiem obtenir d'aquests dibuixos.
La obsrevcaió dels dibuixos ens mostra els següents indicadors.

HTTP

Casa:
- Pautes formals: el grafisme cobreix gairebé tot el full, aspecte que suggereix que presenta certa tendència a l'acció, tendència expansiva i a la necessitat de satisfer les seves necessitats de manera immediata. A més de tenir una preocupació per el futur.
- Pautes de contingut: presenta els següents mecanismes de defensa -- aïllament i necesitat d'adaptar-se. A més tendeix a mostrar un caràcter tímid, insegur, i amb dificultats de trobar el contacte amb la realitat.
El dibuix és simple (sense detalls)

Arbre:
Ens mostra un sentiment d'inadequació i inseguretat. A més, no reconeix els recursos necessaris per tal d'afrontar situacions de conflicte.

Persona:
Observem una sensibilitat a la crítica social i dificultats de contacte amb els demés. Es mostra una compensació de la inseguretat amb la masculinitat. Tendeix a la necessitat de la figura materna com a protecció. Les emocions estan molt accentuades.

Test de la família

"La família ideal"
Presenta el bloc familiar en un bloc de pisos amb certa distància entre tots els membres, aspecte que representa que l'A capta que existeix distància entre els diferents membres de la família.
Podem veure que la representació és subjectiva i amb projecció profunda. Existeix molta valorització del pare, i s'identifica amb ell mateix (i no amb un altre membre).

"La meva família"
No reprodueix el bloc familiar complert. Suprimeixa un dels membres de la família, que és la màxima expressió de desvalorització. Aquest aspecte és un gran indicador de conflictes, relacionat probablement amb certa rivalitat fraternal. la figura més desvaloitzada és la seva germana.

Test de l'animal

En aquesta prova ha de dibuixar l'animal amb el que s'identifica, a més d'explicar una història on aquest sigui el protagonista.
La història relata un conflicte en el qual el protagonista es troba en un conflicte i és que no torba el seu lloc. Busca vincles afectius però no té recursos per fer-ho. En realitat l'animal escollit és una vespa, insecte del que tothom tendeix a fugir. Finalment, és capaç de trobar un amic amb qui jugar i va ser capaç de trobar el camí.